huskeliste til din flytning
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Huskeliste til din flytning

Mangler du en huskeliste til din flytning? Det får du her!

Der er mange ting, man skal have styr på og huske, når man skal flytte. Derfor er en huskeliste til flytning meget brugbar, så man ikke mister overblikket. Huskelisten er også lige så meget brugbar, når man skal planlægge en flytning.

Du får her et indlæg, der indeholder de ting, du skal huske. Du kan hente huskelisten som PDF-fil og printe den ud. Huskelisten i PDF-form har også tomme felter, du kan fylde ud selv, samt kommentar/noter-felter , du kan bruge til diverse.

Din huskeliste til din flytning er delt op i 6 tidsperioder: 3 måneder før flyttedag, 1 måned før flyttedag, to uger før flyttedag, en uge før flyttedag, 3 dage før flyttedag og den store flyttedag. Det sikrer, at du kan planlægge og udføre din flytning i god tid, så du når det hele uden stress.

God flytning!

Relateret: 25 flyttetips, der gør din flytning nemmere

Erhvervsflytning: Flyttetips til erhvervsflytning

Læs om vores historie, der er blevet til en blogserie:

Hvorfor bruge en huskeliste til din flytning?

Der er mange, der flytter (og gør mange andre ting, uden brug af en huskeliste eller tjekliste. Det er i sig selv ikke det mest effektive eller praktiske. Lad os finde ud af, hvorfor.

Organisering

En huskeliste til din flytning sikrer dig at du er organiseret. Det sørger for at du kan udføre din flytning systematisk. Det sørger for at du får et overblik, så det hele bliver mere overskueligt. Og det sørger for at du kan uddelegere forskellige opgaver til forskellige personer i husstanden.

Større effektivitet

En huskeliste til din flytning gør dig mere effektiv. Og det kommer fra den organiserede tilgang til flyttearbejdet. Jo bedre du har styr på alt, desto mere effektiv bliver du i dit arbejde.

Det er utroligt, hvor hurtigere man kan udføre en større arbejde med et lille dokument. Den følelse af at have et godt overblik, i stedet for at det hele er rodet i ens tanker, hjælper med at man på en måde har mere overskud til hele flytningen.

Mindre stress

En flytning kan være stressfyldt. Men med en huskeliste, som jo hjælper dig med at have et godt overblik, bliver det en mindre stressende flytning.

Og det er meget vigtigt at du undgår at blive stresset. Både for din egen helbreds skyld, men også for at du kan undgå fejl og ulykker.

Mindre chance for fejl og ulykker

Der er mange ting, der kan gå galt, når man flytter. Ting, der bliver ødelagt. Folk, der bliver skadet. Ting, man selvfølgelig vil gerne undgå. Og med en huskeliste til din flytning kan du sørge for at chancen for at disse ting sker bliver mindre.

Hvordan, tænker du. Mere organiseret og mindre stressende flytning er de største årsager, siger jeg så. Organiseret tilgang til et projekt sørger for at der sker færre uønskede hændelser. En mindre stresset person, eller gerne en person helt uden stress, har det med at undgå ulykker mere end en person, der er stresset. Du ved, hvad jeg mener, ikke?

Huskelister er til for at man ikke glemmer noget

Og ikke mindst sørger det for at du ikke glemmer noget vigtigt. Ja, d’oh, ikke? Du skal holde styr på rigtig mange ting, især hvis du har rigtig mange ting i hjemmet. Man glemmer tit eller overser noget. Men med en huskeliste til din flytning har du netop et redskab til ikke at glemme vigtige ting og handlinger.

En huskeliste er multifunktionel

En huskeliste er dermed multifunktionel. Ja, det kan godt tage tid at lave den, men det sparer dig for en masse tid og problemer i sidste ende. Du bliver mindre stresset, og måske helst stressfri. Du undgår store fejl og ulykker. Og ikke mindst husker du alle de vigtige ting.

Så brug vores huskeliste, så du kan få en bedre flytning.

Huskeliste til din flytning

Tre måneder før flyttedag

  • Meld udflytning fra nuværende udlejer
  • Undersøg området, du skal flytte til
  • Oprydning af:
    • Køkken
    • Badeværelse
    • Soveværelser
    • Stue
    • Vaskerum
    • Skur/loft
  • Begynd at indsamle og gemme gratis flyttekasser
 
Hvis du bor i en lejebolig, skal du normalt melde din udflytning tre måneder før adresseændringen. Så overhold kontrakten og meld det nu. Ellers kan du ende med at skulle betale for mindst en måned, hvor du end ikke bruger boligen. 
 
Hvis du ikke kender til det nye områder, hvor du nu skal bo i, kan det være en god idé at undersøge det. Hvor kan du købe ind? Hvor kan du træne din ekstra fedt væk? Er der foreninger, som du kan være en del af? Hvilke skoler findes der til børnene? Hvad findes der af andre fritidsmuligheder? Alt, hvad du har brug for vide, kan du finde ud af allerede nu. Så er du i hvert fald ikke i tvivl om noget, når du begynder din dagligdag der.
 

Gør dig selv en stor tjeneste: Begynd allerede nu at rydde op i alle rum i din bolig. Hvis du har ting, der skal smides ud, så smid dem ud. Findes der ting, som du aldrig bruger, men kan sælge, så sælg dem. Hold dag, hvor du sælger dem alle sammen eller sælg dem på Facebook eller sider som DBA.

Du kan spare god portion penge ved at samle brugte flyttekasser. Og spare miljøet også på den måde. Så find alle dem, du har brug for allerede nu.

Relateret: Sådan flytter du dine hårde hvidevarer sikkert

En måned før flyttedag

  • Bestil flyttemænd
  • Eller bestil leje af flyttevogn
  • Meld flytning på borger.dk
  • Meld adresseskift til forsikringsselskabet
  • Lav en liste over alle dine ting
  • Tag billeder af dine møbler
  • Begynd langsomt at rydde op i udendørsarealer
  • Ryd et område til flyttekasser
  • Pak de ting, du ikke har brug for de kommende 4 uger
  • Find en ny skole til børnene
 
Bestil flyttemænd, hvis du har brug for nogle i god tid, så du kan spare penge og være sikker på, at du får den hjælp, du får brug for i selve flyttedagen.
 
Eventuelt kan du også bestille en flyttevogn, hvis du hellere vil flytte dine ting selv.
 
Du har mulighed for at melde din adresseændring 1 måned før. Mens du er i gang kan du også melde det til dit forsikringsselskab, hvis du har forsikringer.
 
Lav en liste over alle dine ting, så der ikke er noget, der går tabt. Tag også gerne billeder af dine møbler, så du kan eventuelt melde skader, hvis de skulle opstå i løbet af transporten.
 
Du kan gøre det meget stressfrit for dig selv, hvis du begynder at rydde op i udendørsarealer tidligt. Så begynd allerede 1 måned før.
 
En god måde at forberede tidligt på, er at skaffe plads til alle de flyttekasser, der langsomt bliver fyldt. Det kan du allerede begynde på også nu.
 
Nu er det også tid til at pakke de ting, I ikke har brug for de næste 4 uger, men skal bruge igen i den nye bolig.
 
Hvis du har børn, skal de sikkert begynde i en ny skole. Hvis det er en stor by, I skal flytte til, kan I have mange valgmuligheder. Find én allerede nu.
 

Relateret: Smid disse ting ud, inden du flytter bolig

To uger før flyttedag

  • Pak alt det, du ikke skal bruge de næste to uger
  • Skriv på kasserne, hvor de skal hen hver især
  • Tøm fryseren
  • Få tjekket din bil
  • Find én, der kan passe dine børn eller dyr
  • Find nogle, der kan hjælpe til med flytningen
  • Snak med din chef og få noget fritid
  • Bestil et depotrum, hvis nødvendig

Så blev det tid til at pakke de ting, du ikke får brug for de næste to uger.

Du har sikkert allerede pakket en del flyttekasser nu. Gør det nemmere for dig selv og skriv på kasserne, hvilke rum de skal hen. Gerne også, hvad de indeholder.

En fryser har brug for tid til at tø op 100%. De fleste tænker kun at alt det frosne skal blot tø op. Nej, du skal også gerne af med al fugt inde i den. Så gør det allerede nu.

Få din bil tjekket nu, så chancen for at der sker noget galt med den mindskes. Især hvis du skal bruge den til at transportere alle eller dele af dine ting.

Hvis du har børn og/eller dyr, får du måske ikke tid til dem i selve flyttedagen. Så find en babysitter til dem, så du kun skal tænke på selve flyttearbejdet.

Nu er det nok en god idé at snakke med din chef og få fritid omkring og i flyttedagen.

Hvis du skal udføre alt flyttearbejdet uden brug af et flyttefirma, kan det være en god idé at bestille et depotrum. Det sikrer dig, at du har et sted, du kan opbevare dine ting uden at være bekymret for tyveri, vandskade, osv.

Relateret: Sørg for at dine skrøbelige genstande ikke bliver ødelagt, når du flytter

En uge før flyttedag

  • Snak detaljer med flyttemændene
  • Lav en liste over vigtige og ikke vigtige ting i hjemmet
  • Pak ikke vigtige ting
  • Pak vigtige ting, som du kan tage med
  • Skil møbler af, der ikke er nødvendige og pak dem ned
  • Aftal med udlejer, hvornår lejligheden skal synes
  • Lav en syning selv
  • Reparér alt, der skal repareres
  • Fjern alt fra væggene

Hvis du har bestilt flyttemænd, der skal hjælpe dig, så ring til dem og snak detaljer. Hvornår skal de være der? Hvor kan de parkere henne? Hvordan skal du betale dem? Alt, hvad der skal være styr på, skal I have snakket om.

Du har allerede pakket en del nu. Men lav nu en liste over vigtige ting og ikke vigtige ting, og pak dem, så de kan køre med flyttevognen. Alle de vigtige ting, som du selv kan tage med skal du også pakke, så du netop kan tage dem med selv.

Alle møbler, du ikke har brug for den næste uge, kan du med fordel pakke allerede nu.

Én ting, mange glemmer, er at deres gamle bolig skal synes inden flyttedagen. Snak med din udlejer og sørg for at det sker inden flyttedagen.

Før det sker, kan du lave en syning selv og lave en liste over de ting, der er gået i stykker, og standen af boligen.

Hvis der er områder, der skal repareres, så reparér dem selv, hvis muligt. Du kan spare mange penge ved at gøre det selv.

Du har ikke brug for pynt lige nu. Fjern alt fra væggene og pak dem. Billeder, malerier, spejle, osv., er der ikke brug for lige nu.

Relateret: Flytning | Generelle spørgsmål og svar

Tre dage før flyttedag

  • Vask dit tøj
  • Lav en kontaktliste over alle vigtige kontakter
  • Kontakt ny udlejer
  • Pak alle vigtige dokumenter
  • Tag billeder af alle elektroniske forbindelser
  • Tøm køleskabet, fryseren og alle skabe i køkkenet
  • Giv mad væk, du ikke kan tage med
  • Pak alt ned
  • Fjern alt fra væggene
  • Mal væggene
  • Lav en detaljeret plan over flyttedagen
  • Udfør det sidste havearbejde
  • Hent dine nye nøgler

Så er der kun tre dage til flyttedagen! Vask alt tøj, der er i vaskerummet, så du har styr på den del.

Lav en kontaktliste over alle dem, du har brug for i flyttedagen. Alle vigtige kontakter, du skal have kontakt til i og omkring flyttedagen.

Kontakt den nye udlejer også, så I kan aftale, hvordan og hvornår du får dine nye nøgler.

Hvis du har vigtige dokumenter derhjemme, så pak dem og stil dem et sted, så de ikke forsvinder.

Tag billeder af alle elektriske forbindelse, for at kunne bevise, at de virker.

Tøm køleskabet, fryseren og alle skabe i køkkenet allerede nu. Hvis du stadig ikke har tømt fryseren, som jeg skrev ovenpå, er det sidste chance nu.

Hvis du har meget mad tilovers, så giv det væk. Undgå madspild.

Du burde have få ting på dine vægge som lamper eller lignende nu. Fjern alt nu og mal væggene, hvis det er din opgave.

Lav nu en detaljeret plan over flyttedagen, så der er styr på alt.

Udfør det sidste havearbejde, så den del også er på plads.

Hvis du kan, så hent dine nye nøgler allerede nu.

Relateret: Flytte hjemmefra | Gode tips til dig, der flytter hjemmefra første gang

Den store flyttedag

  • Planlæg, hvordan flyttevognen skal fyldes
  • Flyt alle tingene over i varebilen
  • Rengør alt, der ikke er rengjort
  • Mål vand- og elmålerne og tag billeder
  • Tjek at alle vinduer og døre er lukket og låst
  • Sluk al elektricitet
  • Tag billeder af alle rummene
  • Returner dine gamle nøgler
  • Køb drikkevarer og mad til hjælperne
  • Kør over til den nye lejlighed/hus
  • Tøm flyttevognen

Så kom den store flyttedag! Det gik hurtigt, hva’?

Hvis du skal bruge flyttemænd, så planlæg sammen med dem, hvordan flyttevognen skal fyldes op. Hvis du selv skal, så planlæg det med dine hjælpere.

Fyld så flyttevognen op.

Rengør alt, hvad du indtil videre ikke har rengjort, hvis du skal gøre det selv.

Mål vand- og elmålerne og tag billeder af dem, så du har beviser, hvis der skulle ske en tvist mellem dig og forsynerne.

Det er meget vigtigt, at du lukker og låser alt, der kan lukkes og låses. Tjek alle vinduer og døre, inden du kører væk.

Sluk al elektricitet, som du kan slukke, så du ikke forbruger mere resten af dagen.

Tag billeder af alle rummene. Billederne kan du bruge som bevis på rummenes stand, hvis der skulle opstå en tvist mellem dig og udlejer eller ny ejer.

Returner dine gamle nøgler til udlejeren eller giv dem til den nye ejer.

Hvis du har hjælpere, er der en uskreven regel om at du skal sørge for drikkevarer og mad. Køb, hvad de vil have.

Nu kan I køre over til den nye bolig med dine flyttegods nu.

Tøm flyttevognen i den nye bolig.

Nu mangler du kun at pakke alt ud og samle det, der skal samles. Sådan!

Relateret: Pakketips: Rum efter rum

Her kan du hente din huskeliste til din flytning

Du får her din huskeliste til din flytning, der er fyldt op med de opgaver, som står ovenfor.

Relateret: 10 tips til at undgå skader i din flytning

Vil du hellere have én med tomme felter? Det kan du hente her.

Hvilken en, du vælger at bruge, håber vi, at det bliver meget nyttigt for dig. En huskeliste til flytning kan gøre det meget nemmere for dig med alt omkring din flytning.

Har du brug for flyttemænd?

Det kan du få hos Flyttemændene, hvis du skal flytte en weekend- eller helligdag.

Og vi hjælper meget gerne til. Vi elsker at hjælpe vores kunder ved at udføre flyttearbejde for dem. Tøv ikke med at kontakte os. Tag en snak med os og beslut dig om vi er de rette flyttemænd for dig.

Du kan bruge os som chauffør, hvor vi bruger vores egen flyttevogn, arbejdsmænd, hvor vi hjælper dig med det fysiske, eller begge som rigtige flyttemænd. Hvad end du vælger, er vi klar til at hjælpe dig!

Vi glæder os virkelig meget til at høre fra dig og finde ud af, hvad vi kan hjælpe dig med. Og du får selvfølgelig et godt tilbud, hvilket du også kan indhente allerede nu. Det kan du gøre her.

Læs mere om vores ydelser ved at trykke på en af linkene.

Flere blogindlæg

Flyttemændene